fredag 17 februari 2012

Can you feel this?

16:14

Har städat lägenheten hemma hos mamma idag för att det ska se bra ut när mina kompisar kommer imorgon och för att det behövdes också xD
Satte in min bok i en pärm så jag har lättare koll på den och har samtidigt börjat på ett nytt projekt, vill inte berätta vad den handlar om ännu för jag vet inte om jag kanske kommer byta spår, jag brainstormar mest nu så det kan bli vad som helst av det.
Jag kände att jag hade kraft att skriva idag, jag har varit dålig på att uppdatera men det är mest för att jag inte har haft ork eller inspiration och inte riktigt vetat vad jag vill skriva om. Vet nog inte riktigt just nu heller.
Men jag har tittat på lite utbildningar efter komvux och det finns så mycket och jag vill så mycket. Jag vill vara en inspiration för ungdomar genom att bli lärare, jag vill lära dom vårt underbara svenska språk, hur man använder det i skrift och tal. Berätta om underbara böcker som finns att läsa. Jag vill att ungdomar ska hitta ett sätt att få ur sig sina känslor, och då kan skriva vara det bästa som finns och på det spåret kan man gå och kanske hitta sin passion.

Jag vill bli studievägledare, återigen för att hjälpa ungdomar till deras framtida yrken. Hjälpa dom att förverkliga sina drömmar.

Jag vill bli förlagsredaktör, läsa böcker hela dagarna, och lägga in mina åsikter, kanske göra en bra bok till den bästa boken. Ingela Af Geijerstam som jobbar på Bonnier fick frågan ''Har du några råd till den som vill bli förlagsredaktör och hennes svar var unerbart,
- Man ska vara road av litteratur och känna att man har de här egenskaperna som jag har pratat om. Det kan vara bra att läsa förlagskunskap på universitetet så att man får ett hum om vad förlagsvärlden innebär. Det finns ingen formell examen. Här finns en blandning av människor. En del är som jag, de har gått journalistutbildningen. De allra flesta har läst litteraturhistoria och några har gått kulturvetarlinjen. De flesta jag känner i branschen trivs väldigt bra.
Kulturvetarlinjen!
Jag tror att jag kommer gå den linjen oavsett vad jag blir för om det är något som jag vill ha i ryggsäcken så är det kultur! Och såklart litteraturhistoria. Jag vill insupa allt som är litteratur.

Jag har precis läst klart Åsa Mobergs bok om Simone de Beauvoir och jag kunde inte förstå varför jag gillade boken så mycket, jag hade inget behov av att läsa den varenda lediga minut men när jag låg i sängen på kvällen och läste den så fick jag slita med hela kroppen för att kunna stänga igen boken och sova.
Det var som att jag törstade efter kunskap om Simone. Som att hon sket i om jag ville eller inte, hon tänkte få mig att läsa om henne. Och jag gjorde det och jag kände mig nästan ny när jag var klar och började riva i mammas bokhylla för att sedan hitta ''Det andra könet'' Som är Simones mest kända bok. Och en av dom längsta också, den är på över åttahundra sidor men jag tänker banne mig läsa den ändå. Och efter det kommer jag ge mig på hennes bok ''Mandarinerna''. Jag har hittat en person som inspirerar mig så mycket samtidigt som jag kan bli så besviken på henne för att hon låter hennes man bestämma så mycket över henne och att hon missar en massa i sitt liv pga andra saker som hon tycker är viktigare. Men hon ser det inte som att hon missar något.
Jag avundas henne samtidigt. Hon skrev hela tiden, det var hennes yrke nästan och allt hon skrev var som en slags självbiografi av hennes liv och alla hennes böcker fick uppmärksamhet. Och jag vill kunna skriva om nästan vad som helst och fånga en massa personer. Men jag vet inte om jag kommer göra det.
Men jag hoppas att jag kommer i alla fall få några att läsa mina böcker och om mina böcker någon gång blir kända så kommer jag att tacka Simone de Beauvoir för att hon med nästan tvång gav mig en inblick i hennes liv!

1 kommentar:

  1. Grattis! Ytterligare en variant av förnamnet. Faktiskt fint (på eskilstunesiska skriver vi "inte så illa"). Kanske något du skulle hålla fast vid?

    Mycket läsvärt och intressant.

    Har talat tidigare om skrivarkurser:

    Biskops-Arnö har ett mycket gott anseende och en med rimlig framgång genomförd kurs där kan nog öppna en eller annan dörr.

    Sigtunastiftelsens Folkhögskola har en något spretigare profil men där finns ett av landet absolut intressantaste bibliotek. Och massor av kultur och etik. Dessutom kan dom hjälpa dig med en gymnasiekompetens. Och det är bara en timmes kollektivresande in till stan.

    Och visst är kulturvetarlinjen också intressant. Tror nog att det är viktigt att du håller andan ett tag mellan uppslagen och inte bara rusar på. Känner mycket igen mig själv i det här.

    Hoppas festen gick bra!

    Fadern.

    SvaraRadera